Vurdering av fire kommunale internettforsider – på 20 minutt

13. september, 2013

Torsdag 12. september utfordret Moss Avis meg til å gi min umiddelbare vurdering av fire kommuners internettforsider, i løpet av 20 minutt. Her er resultatet.

Alf Tore MelingSkrevet av Alf Tore Meling, strategi- og kommunikasjonsrådgiver i det uavhengige kommunikasjonsbyrået I all offentlighet. Alf Tore Meling er medforfatter av bøkene Sosiale medier i all offentlighet (2011) og Krisekommunikasjon 2.0 (2012) samt medforfatter av KS sitt Veikart for sosiale medier i Kommune-Norge (2012). I 2011 etablerte han Eksempel kommune. TjenesterMediaFagbloggE-postTwitterLinkedIn.

Kommunene

Moss Avis ba meg vurdere forsidene til følgende kommuners hjemmesider:

  • Moss kommune
  • Våler kommune
  • Rygge kommune
  • Råde kommune
Artikkelen stod i Moss Avis, 13. september, side 4

Kriteriene

Moss Avis ba meg vurdere hvordan jeg oppfatter at disse fire kommunene kommuniserer med sine innbyggere, via kommunens internettforside. Det var opp til meg hvilke kriterier jeg ville benytte.

Her er kriteriene jeg valgte å bruke:

  • Kommuniserer forsiden – umiddelbart – klart og tydelig?
  • Er navigasjon til postlistene umiddelbart tilgjengelige?
  • Er det tydelige lenker til sosiale medier?
  • Informeres det klart og tydelig hvordan innbyggerne kan komme i kontakt med kommunen?

20 minutt

Moss Avis, som var interessert i mitt umiddelbare førsteinntrykk av forsidene, ga meg 20 minutt på oppgaven. Dette inkluderte tiden jeg brukte til å velge vurderingskriterier samt tiden jeg brukte på å skrive, korrekturlese og sende vurderingene med e-post til journalisten.

Vurdering av de fire forsidene kommer under bildet

Skjermdump av artikkel i Moss papiravis, 13. september 2013, side 4.

Skjermdump av artikkel i Moss papiravis, 13. september 2013, side 4.

Vurderingene

Her er de umiddelbare vurderingene jeg ga Moss Avis – innen fristen på 20 minutt:

Moss kommune
Moss kommunes forside gir et amatørmessig preg. Dette er uheldig for en stor organisasjon som skal ivareta innbyggernes interesser. Siden inneholder alt for mye informasjon – noe som betyr at viktige saker vil forsvinne i mengden av mindre viktige saker. Postlistene er ikke umiddelbart tilgjengelig. De har ikke tydelige lenker til sosiale medier. Kontaktinfo har fått en god plassering på siden. Helt klart på tide med oppgradering.

Skjermdump-mosskommune-13sept2013-572pix

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

 

Våler kommune
Våler kommunes forside er klar, tydelig og gir et profesjonelt inntrykk. Den har tydelig og godt synlig navigasjon til kontaktside. Postlisten er ikke umiddelbart tilgjengelig. De har ikke tydelige lenker til sosiale medier. Pluss for tydelig lenke til nødtelefoner. Stort pluss for tydelig lenke til minsak.no.

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

 

Rygge kommune
Rygge kommunes forside gir et ryddig og tydelig inntrykk. Stort pluss for umiddelbar lenke til postlistene og kommunens helhetlig offisielle facebookside. Kommunen vil spare innbyggerenes tid dersom de tilgjengeliggjør kommunens telefonnummer og kontaktinfo på fosiden.

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

 

Råde kommune
På tross av at Råde kommunes forside gir et noe amatørmessig design er dette en forside som er tydelig samtidig som den signaliserer utadvendthet og ønske om å kommunisere med innbyggerne. Stort pluss for umiddelbar lenke til postlistene samt kommunens helhetlige offisielle facebookside og twitterside.

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

Skjermdump av forsiden, 13. september 2013

 

Her er saken slik den er publisert i Moss Avis nettavis

Hva mener du om dette? Bruk kommentarfeltet!

Dette er et innlegg der dine meninger og innspill er vel så viktige som selve innlegget. Derfor: Flott om du deltar i kommentarfeltet!

-Alf Tore Meling

13. september, 2013