En kinosjef deler sin erfaring med facebookannonsering

23. april, 2013

Jeg starta i Nærøy kommune og tok over som kinosjef for Kolvereid Kino i løpet av mars 2012. Bygde derfor opp facebookside og laga app for kinoprogram/billettsalg, samt rutiner for faste oppdateringer, og god informasjonsspredning og tilgjengeliggjøring av info om filmene. En twitterkonto ble også laga, og autoposting av facebook-status til Twitter ble satt opp, for enkelhets skyld.

Gjesteblogger Øyvind Nordstrand, kinosjef  Nærøy kommune

Facebook – for alle pengene

Alle markedsføringsmidlene ble flytta fra tidligere å ha blitt brukt på avisannonser til fra da av å bli brukt på facebook-promotering. Utelukkende. En variert miks av promoterte og upromoterte postinger, facebook-ads og en rekke andre kampanjer på facebook, inkludert en fast filmquiz med kinobilletter i premie har kjørt kontinuerlig siden ca. 1. april 2012.

Innlegget fortsetter etter bildet.

https://www.facebook.com/kolvereidkino

https://www.facebook.com/kolvereidkino

Stor vekst

Vi kan dokumentere stor vekst i besøkstall og omsetning etter dette grepet både dersom man sammenligner de siste to hele år (til høyre nedenfor), men særlig om man fokuserer på det siste halve året med tilsvarende periode for ett år siden (til venstre nedenfor). Det tar selvsagt tid å bygge opp en tilhengerskare på sin facebookside, og det mener jeg er grunnen til at vi ser særlig stor vekst i besøkstall når vi ser på resultatet av det siste halvårets kinodrift. Det første halve kinoåret med facebookside var absolutt en innkjøringsperiode der facebooksida ble bygget opp. Det blir derfor spennende å se på disse talla om et nytt år igjen!

Effekt

Tallenes tale.

NB: En rekke andre faktorer spiller selvsagt også inn i kinobesøkstall som for eksempel utvalg av filmer og for så vidt været og en masse anna :-) Likevel er dette en såpass stor vekst at jeg mener det er interessant!

For Kolvereid Kino:

Øyvind Nordstrand

oyvind.nordstrand@naroy.kommune.no