NRK er blitt store i sosiale medier – her er oversikten

19. mars, 2016

Er du opptatt av hvor store NRK er blitt i sosiale medier? Da er dette noe for deg. Her finner du en fersk oversikt over NRKs bruk av Facebook, Snapchat, YouTube, Instagram og Twitter. Oversikten er hentet fra det nypubliserte FoU-prosjektet «Tilgjengelig og forståelig».

Alf Tore MelingAv: Alf Tore Meling, analytiker, rådgiver og formidler i det uavhengige analyse og rådgivningsselskapet I all offentlighet. Meling er medforfatter av bøkene Sosiale medier i all offentlighet (2011) og Krisehåndtering 2.0 (2012) samt medforfatter av KS sitt Veikart for sosiale medier  (2012). Han er også ansvarlig for FoU-prosjektene Sosiale kommuner 2013/14, Sosiale kommuner og universell utforming 2014/15 og Tilgjengelig og forståelig 2015/16.

NRK i sosiale medier

NRKs oppgave som statlig eid mediebedrift er å gi et bredt medietilbud til alle som bor i Norge. Ved inngangen til 2016 hadde de tre tv-kanaler, 14 radiokanaler og et bredt nettilbud på en rekke plattformer. Her er en fersk oversikt over NRKs bruk av den norske befolkningens topp-fem meste brukte sosiale medier:

  • Facebook
  • Snapchat
  • YouTube
  • Instagram
  • Twitter

Kilde:


Innlegget fortsetter under illustrasjonen:

Bildet viser skjermdump av NRKs hovedside på Facebook (19. mars 2016).

Skjermdump av NRKs hovedside på Facebook (19. mars 2016).

 

NRKs offisielle facebooksider

Ved årsskiftet 2015/2016 hadde de totalt 109 offisielle facebooksider for TV-kanalene, radiokanalene, TV- og radioprogrammene, korrespondentene, lokalkontorene og yr.no. 30. desember hadde disse facebooksidene til sammen 2 415 322 likere.

  • Gjennomsnitt = 22 159 likere
  • Median = 9540 likere

Av disse facebooksidene var det i januar Nytt på nytt som hadde flest likere:

NRKs offisielle snapchatkontoer

I midten av februar hadde NRK rundt regnet 10 offisielle snapchatkontoer. Noen aktive, andre ikke. Basert på dialog med Hege Øygarden – NRKs redaksjonssjef for nettpublisering, sjangerområder og sosiale medier – finner vi det riktigst å karakterisere NRKs bruk av Snapchat som i en innledende testfase. P3Nyheters snapchatkonto er størst. Per 16. februar hadde denne kontoen 6750 følgere, og fra  15. til 16. februar hadde denne kontoen 4500 visninger.

NRKs offisielle YouTube-kanaler

Ved årsskiftet hadde NRK åtte offisielle YouTube-kanaler.  5.  januar hadde disse kanalene 97 828 abonnenter.

  • Gjennomsnitt = 12 229 abonnenter
  • Median = 2916 abonnenter

Av disse YouTube-kanalene var det i januar NRKs hovedkanal som hadde flest abonnenter:

https://www.youtube.com/user/nrk/

NRKs offisielle instagramkontoer

Ved årsskiftet hadde NRK har 68 offisielle instagramkontoer for TV-kanalene, radiokanalene, TV- og radioprogrammene, korrespondentene, lokalkontorene og yr.no. 21. januar hadde disse kontoene til sammen 572 149 følgere.

  • Gjennomsnitt = 8414 følgere
  • Median = 2751 følgere

Av disse instagramkontoene var det i januar NRK Sport som hadde flest følgere:

https://www.instagram.com/nrksport/

NRK og offisielle twitterprofiler

NRK hadde ved årsskiftet 91 offisielle twitterprofiler for TV-kanalene, radiokanalene, TV- og radioprogrammene, korrespondentene, lokalkontorene og yr.no. 21. januar hadde disse twitter-profilene til sammen 670 949 følgere.

  • Gjennomsnitt = 7455 følgere
  • Median = 3009 følgere

Av disse twitterprofilene var det i januar NRKs hovedprofil som hadde flest følgere:

https://twitter.com/NRKno/

 –


Kilde:


 

Med vennlig hilsen

Alf Tore Meling
I all offentlighet

+47 417 63 473


Egenannonse:

annonse-A5-skreddersom